faq

FAQ's

We hebben veel vragen gekregen over het kopen of huren van een ligplaats in een mediterrane jachthaven. Hieronder vindt u enkele van de vragen die ons zijn gesteld, maar als u een andere vraag hebt die u beantwoord wilt zien, laat het ons dan vooral weten.

“HOE VEEL KOST EEN MEDITERRANE MARINA BERTH TE HUUR” ?

Het hangt ervan af waar in het Middellandse Zeegebied of in welke jachthaven u wilt liggen en of de eigenaren hun ligplaats mogen verhuren aan andere schippers. Een ligplaats van 15 meter in bijvoorbeeld Marina Duquesa aan de Costa del Sol kost ongeveer 10.000 euro per jaar, maar in Puerto Banus kan dit oplopen tot 16.000 euro of zelfs meer.

“HOE KOST EEN MEDITERRANE MARINA BERTH TE KOOP”?

Dit hangt ook af van welk deel van de Middellandse Zee, welk land, welk gebied in dat land en welke jachthaven. Er zijn geen vaste of standaardprijzen, maar ze kunnen aanzienlijk verschillen. Een ligplaats van 12 meter in een jachthaven met bijvoorbeeld nog een concessie van 10 jaar kost bijvoorbeeld meer dan 40.000 euro, maar veel meer in een jachthaven met nog een concessie van 25 jaar. In deze gevallen kan een ligplaats van 12 meter meer dan 90.000 euro of meer kosten. Naast de kosten van de ligplaats moet er in de meeste gevallen ook een jaarlijkse onderhoudsbijdrage worden betaald. Een ligplaats van 15 meter kost tussen de 3.000 en 4.000 euro per jaar en een ligplaats van 12 meter tussen de 2.000 en 3.000 euro per jaar.

“WAT IS MIDDEL VAN EINDE CONCESSIEDATUM”?

In de meeste jachthavens heeft elke jachthavenexploitant een overeenkomst gesloten met de betreffende overheid om een jachthaven voor een bepaalde periode te bouwen/exploiteren. In het verleden werd de lengte van de overeenkomst (concessie) overgelaten aan de individuele exploitant/overheid. Dat is sindsdien veranderd. In Spanje bijvoorbeeld hebben alle nieuwe havens over het algemeen een vaste concessie van 30 jaar.

“WHAT HAPPENS WHEN THE CONCESSION ENDS”.

De respectieve regeringen hebben een aantal keuzes. Ze kunnen onderhandelen over een nieuwe concessie met de bestaande jachthavenexploitant of een aanbesteding uitschrijven bij een aantal andere jachthavenexploitanten. Sommige Spaanse jachthavens zijn bijvoorbeeld onlangs aan het eind van hun concessieperiode gekomen, maar er zijn afspraken gemaakt om hun concessie met een kortere periode te verlengen.

“WAT IS ER GEVALLEN ALS IK EEN MARINABOEK EIGEN HEB ALS DE CONCESSIE EINDIGT”.

Als u een ligplaats koopt, koopt u in feite het recht om die ligplaats te gebruiken tot de concessie afloopt. In theorie moet u de ligplaats dan teruggeven aan de exploitant, maar in werkelijkheid bent u een zittende huurder, dus is het vanzelfsprekend dat u de eerste keus krijgt om de ligplaats terug te kopen tot de volgende eindconcessiedatum. In de jachthavens waarvan de concessie is verlengd, hebben bestaande ligplaatseigenaren de mogelijkheid gekregen om hun einddatum te verlengen, sommigen door een nominaal bedrag te betalen en anderen door niets te betalen

“VOOR WELKE ANDERE KOSTEN KOM IK IN VERBAND MET EEN BERTH”?

Dit hangt af van het land waarin de ligplaats en jachthaven zich bevinden, maar over het algemeen wordt er belasting of overdrachtsbelasting in rekening gebracht. Het hangt ook af van het type jachthaven. In sommige gevallen is het gewoon een contract met de haven, in andere gevallen is het een juridisch proces waarbij lokale notarissen betrokken zijn, in welk geval u een eigendomsakte krijgt, of in Frankrijk aandelen in de jachthaven. Als u een ligplaats in particulier bezit koopt, moet u rekening houden met een toeslag van bijvoorbeeld 10% om deze kosten en de kosten van een advocaat te dekken, maar als u in een nieuwe jachthaven koopt, moet u ook BTW betalen, die kan oplopen tot 21%.

Zoals gezegd moeten er ook jaarlijkse gemeenschapskosten worden betaald, maar ook dit is afhankelijk van de jachthaven waarin de ligplaats zich bevindt. Neem bij twijfel contact met ons op.

“WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN HET KOPEN VAN EEN BERTH IN PLAATS VAN HET HUREN VAN EEN BERTH?

Er zijn verschillende redenen waarom mensen een ligplaats kopen in plaats van huren. Ten eerste is kopen goedkoper dan huren. Ten tweede heb je huurzekerheid door een ligplaats te kopen en ten derde ben je niet overgeleverd aan de grillen van de jachthaven doordat je elk jaar hogere huurkosten moet betalen. U kunt meer over dit onderwerp lezen door hier te klikken

“KAN IK MIJN BERTH SUB-LETEN ALS IK EÉN KOPER” ?

In een groot aantal jachthavens mag dit niet, hoewel het in sommige gevallen wel mag. In havens waar dit wel is toegestaan, kunt u een privéligplaats huren tegen lagere kosten dan de jachthaven in rekening zou brengen, maar in havens waar dit niet is toegestaan, moet u uw ligplaats rechtstreeks bij de jachthaven boeken en betalen.

“IS ER EEN LEEFBAARHEID VOOR DE GROOTTE VAN DE BOTEN VOOR EEN BEPAALDE BERTH”.

In de meeste jachthavens moet uw boot binnen de afmetingen van de ligplaats vallen, dus voor een boot van bijvoorbeeld 15,25 meter lang moet u naar de eerstvolgende ligplaats groter. In sommige jachthavens is dit een ligplaats van 16 meter, maar in andere jachthavens betekent dit een ligplaats van 18 meter. Net zo belangrijk is echter de breedte van het schip. Een boot met een breedte van 4,75 meter is over het algemeen niet toegestaan op een ligplaats van 4,5 meter breed en in sommige jachthavens moet de totale breedte van een boot ook inclusief stootwillen zijn.

“WHY NOT JUST RENT A BERTH”?

Er zijn veel booteigenaren die hun ligplaats huren en sommigen doen dat al vele jaren, maar hoe langer de ligplaats wordt gehuurd, hoe meer u uiteindelijk voor de ligplaats betaalt, in tegenstelling tot de vaste kosten als u de ligplaats koopt. Het is vergelijkbaar met het huren van een huis in plaats van het kopen ervan. Door te huren betaal je een verhuurder en aan het einde van de huurperiode heb je niets om te laten zien. Als u een ligplaats koopt en deze zelfs tot het einde van de concessieperiode houdt, heeft u misschien de helft betaald van wat u zou hebben betaald voor het huren van precies dezelfde ligplaats – En ervan uitgaande dat u de ligplaats op een gegeven moment verkoopt, kunt u ook een deel van uw oorspronkelijke investering terugverdienen, waardoor uw totale ligplaatskosten nog lager worden.

“WAT IS DE BESTE WEG OM MIJN BOOT NAAR DE MIDDELLANDSE ZEE TE VERVOEREN”

Het hangt ervan af waar uw boot vandaan komt en waar in het Middellandse Zeegebied u wilt verblijven. De kleinere schepen kunnen over land worden vervoerd, of zelfs per schip. U kunt de boot ook zelf brengen. In dat geval kunnen we een RYA-gekwalificeerde schipper regelen om je te begeleiden en je onderweg te trainen.

 “WAT ZIJN DE ANDERE KOSTEN BIJ HET KOPEN VAN EEN BERTH”?

Het hangt allemaal af van de gekozen haven. In sommige gevallen gaat het om een rechtstreeks contract met de haven, in andere gevallen is het alsof u een huis koopt en krijgt u een koopakte. In beide gevallen kun je het beste rekenen op 10% extra voor belastingen en, indien nodig, een advocaat om de transactie voor je af te handelen.

“IS MIJN BOOT VEILIG” ?

De meeste jachthavens zijn zeer veilige plekken om een boot te bewaren. Videobewaking is slechts een deel van de beveiligingsvoorzieningen die worden gebruikt, samen met constant toezicht door het personeel van de jachthaven. Ik moet zeggen dat ik mijn boot al meer dan 25 jaar in de Middellandse Zee heb liggen, zonder enige diefstal van mijn boten en zonder schade veroorzaakt door derden. Er is twee keer ingebroken in mijn boot toen ik er een in het Verenigd Koninkrijk had.

“WAT ZIJN DE FACILITEITEN IN DEZE MARINAS”.

De faciliteiten zijn erg goed. Het maakt niet uit welke jachthaven je kiest, alle normale faciliteiten zoals toiletten, wasserette, draadloos internet en een werf zijn voorhanden. In sommige jachthavens zijn er zwembaden en in de meeste zijn er plaatselijke winkels, restaurants, enzovoort, allemaal binnen de grenzen van de jachthaven.

Contact us